5 tipů, na co je třeba dbát v případě auta na plyn
Auta na plyn nabízí zajímavou alternativu k vozidlům na benzin nebo naftu. Nejen, že jezdí výrazně úsporněji – ve srovnání s benzinovým motorem přibližně za poloviční náklady – ale navíc šetří životní prostředí díky nižším emisím. Existují dva typy plynových aut: na LPG a CNG. Přečtěte si tipy, na co je potřeba dát pozor, než se pro jedno z nich rozhodnete.
6. 11. 20191. Zákaz vjezdu do podzemních garáží
Jedna z hlavních nevýhod aut na plyn je zákaz vjezdu do podzemních garáží. Toto opatření vzniklo hlavně s rozmachem aut na LPG kvůli obavám z úniku plynu. Propan-butan je totiž těžší než vzduch, a proto se samovolně neodvětrá, a tím vzniká nebezpečí výbuchu. Ačkoliv CNG je plyn lehčí než vzduch a odvětrá se přirozenou cestou, přesto jsou oba plyny v legislativě posuzovány společně jako plynná paliva pro pohon vozidel.
Zatímco v minulosti platil plošný zákaz vjezdu plynových vozidel do všech podzemních garáží s výjimkou těch, které vjezd výslovně povolovaly, v roce 2015 se pro majitele plynových aut začalo blýskat na lepší časy. Toto omezení ze zákona vypadlo, a tak mají plynová auta vjezd povolen do všech garáží, které to nezakazují značkou. Navíc vešla v platnost technická norma, jež požaduje stavět nové garáže tak, aby alespoň 10 % parkovacích míst bylo přizpůsobeno pro auta na plynový pohon. To je umožněno speciálním větráním a detektory úniku plynu. Bohužel stavební úpravy jsou tak nákladné, že si v řadách majitelů parkování zatím mnoho příznivců nenašly. A norma není závazná, pokud k ní neexistuje právní předpis. Spousta provozovatelů garáží navíc vjezd autům na plyn zbytečně zakazuje značkou, přestože disponují požadovaným vybavením dle zákona.
Zatím tedy garáže s povolením pro vjezd LPG a CNG přibývají pomalu, ale do budoucna by mělo dojít ke zlepšení. Také podle Národního plánu čisté mobility by mělo být zajištěno, aby podzemní parkovací místa byla zpřístupněna rovněž pro auta na plyn. Zároveň Český plynárenský svaz dlouhodobě usiluje o oddělení CNG v legislativě, protože nebezpečí vznikající při jeho úniku jsou menší než u LPG.
2. Počet čerpacích stanice se u CNG a LPG liší
Přestavbu auta na LPG využila řada řidičů v době, kdy cena benzinu překročila hranici 40 Kč za litr. Dnes jezdí v České republice více než 200 tisíc aut na LPG a řidiči mají k dispozici i poměrně širokou síť čerpacích stanic. LPG mohou natankovat na více než 800 místech. Naproti tomu plnicích stanic CNG se v ČR nachází zatím necelé dvě stovky.
V letošním roce dosáhl počet čerpacích stanic v tuzemsku svého historického maxima. Ministerstvo průmyslu a obchodu vydalo na konci září 2019 aktualizaci evidence čerpacích stanic pohonných hmot, z níž vyplývá, že jich je v současné době v provozu 7079. Z toho 4006 je veřejných čerpacích stanic, které jsou dostupné běžnému řidiči. Na růst mají významný vliv právě plnicí stanice CNG. Od února letošního roku přibylo v Česku 15 veřejných čerpacích stanic, z nichž se ve 13 případech jednalo o plnicí stanice CNG. Vysoké tempo růstu by mělo vydržet i do budoucna, a tak se motoristé jezdící na CNG mohou těšit na pohodlnější tankování. Navíc výrobci aut na CNG s touto překážkou počítají a součástí všech modelů je malá nádrž na benzin, která umožňuje dojet na nejbližší plnicí stanici v případě, že plyn dojde.
3. Tovární model nebo přestavba?
Při výběru nového plynového auta máte na výběr dvě možnosti. Buď zakoupit tovární model přímo u automobilky, nebo přestavět svoje auto na plynový pohon.
Nejširší nabídku továrních vozů s plynovým pohonem přináší na český trh automobilka Fiat, která má v portfoliu jak vozy na LPG, tak na CNG. Nejsilnější hráč na tuzemském trhu, mladoboleslavská Škoda Auto, vyrábí několik modelů s pohonem na CNG. Octavia G-Tec je velmi oblíbenou variantou pro taxikáře i ve firemních flotilách jako náhrada dieselových motorů, které jsou na ústupu. V portfoliu byl také nejmenší model škodovky Citigo G-Tec, jeho výroba se však ukončila a nahradí ho nová Škoda Scala na CNG.
Přestavba na plynový pohon se vyplatí v případě auta na benzin, u dieselových motorů úspora není tak značná. V závislosti na druhu motoru stojí přestavba na LPG 20–30 tisíc korun, CNG je přibližně dvakrát dražší. Vždy dávejte přednost důvěryhodným servisům, které vám instalují plynový systém bezpečně se všemi požadovanými dokumenty. Někteří výrobci, například Hyundai, nabízí i autorizované přestavby na plynový pohon.
Pořízení nového továrního modelu je zpravidla mírně dražší než přestavba, na druhou stranu se jedná o auto vyráběné speciálně na plyn, a proto je lepším způsobem řešeno uložení nádrže. Ta nezabírá místo v kufru, jako je tomu často v případě přestaveb. V případě CNG lze u továrních modelů dosáhnout také nižší spotřeby.
4. Pozor na ojetá auta na plyn
Další možností je zakoupit již ojeté auto s alternativním pohonem. Většina aut na LPG jsou po přestavbě, proto si dejte pozor, zda k němu dostanete kompletní dokumentaci. Každý rok je totiž potřeba provádět pravidelné revize. Opatrnost se vyplatí u ojetin dovezených ze zahraničí, kde se používají odlišné plnicí systémy. Kvůli tomu byste nemuseli auto natankovat a nelze ho v tuzemsku ani servisovat.
Na trhu se začíná objevovat také větší množství ojetých vozů na CNG a to hlavně díky tomu, že je firemní flotily vyřazují z provozu. Poměrně často narazíte na nabídku ojeté Škody Citigo nebo Octavia. Výhodou je, že v případě ojetých aut se rozdíly mezi pohony stírají, a tak ho můžete pořídit téměř za stejnou cenu jako model s benzinovým motorem se srovnatelnou historií a nájezdem kilometrů. Tři roky starou Octavii s nájezdem do 100 000 km pořídíte v bazaru kolem 300 tisíc korun.
5. Údržba plynových aut vyžaduje pravidelnost
Auta na plyn vyžadují pravidelnou údržbu kvůli zajištění jejich bezpečnosti. Auta na LPG mají jednou ročně předepsanou povinnou revizu systému, jež vyjde na 300–500 Kč. Každých 20 000 km by se měl vyměnit filtr plynné fáze. Po nájezdu 60 000 km se doporučuje provést důkladnou kontrolu systému. Životnost nádrže na LPG je 10 let od data výroby, konkrétní datum najdete na štítku nádrže. Výměna nádrže je nákladnější, stojí přibližně 5–8 tisíc korun.
U aut na CNG se revize těsnosti plynového systému provádí zpravidla každé dva roky před STK, pokud se jedná o vozidlo s CNG nádrží z výroby. U přestaveb dodavatelé plynových systémů obvykle nařizují revizi každý rok. Každé čtyři roky je pak potřeba důkladná kontrola plynové nádrže. Životnost nádrže na CNG je 15 nebo 20 let. Zapalovací svíčky a filtry se mění přibližně ve stejných intervalech jako u benzinových aut.