Škoda Auto: Auta na CNG budou hrát stále větší úlohu
Škoda Auto je největším výrobcem automobilů v České republice, a tak není divu, že určuje trendy pro tuzemský trh. Není tomu jinak ani v případě alternativního pohonu na CNG. Díky modelu Octavia G-TEC vzrostl podíl CNG vozidel na prodejích osobních vozidel v Česku a automobilka chystá v dohledné době představit další dva modely na plynový pohon. Které to jsou?
14. 11. 2019Proč se Škoda Auto rozhodla pro výrobu aut na CNG?
Tuto otázku jsme položili přímo zástupci společnosti a zodpověděl ji Pavel Jína, tiskový mluvčí Komunikace produktu: „CNG je ekologická technologie paliva, která vhodně doplňuje e-mobilitu a významně přispívá k dekarbonizaci dopravy. Vozy jezdící na CNG pohon představují udržitelnou variantu, jsou vhodné pro každodenní použití a představují okamžitě dostupnou ekologickou alternativu. Výhodou provozu na stlačený zemní plyn (metan) jsou nižší emise CO2 oproti ostatním konvenčním pohonům a v případě provozu pouze na zemní plyn eliminace emisí pevných částic. V případě spalování biometanu, případně alternativních tzv. e-paliv, je provoz automobilu téměř uhlíkově neutrální.“
Provoz auta na CNG má skutečně řadu výhod – pro řidiče je to především snížení nákladů na palivo téměř na polovinu. Jeden metr krychlový aktuálně natankujete za 18,60 Kč, což odpovídá jednomu litru benzinu, přičemž spotřeba vozidla na CNG je stejná, nebo ještě nižší, než auta na benzin.
Octavia G-TEC znamenala revoluci u osobních vozidel na CNG
Octavia G-TEC patří k nejoblíbenějším modelům aut na CNG pohon, jež má český zákazník možnost zakoupit přímo z výrobní linky. V roce 2018 Škoda Auto představila upravenou verzi alternativní octavie, jež se nově vyrábí pouze ve verzi kombi.
Vozidlo vychází velmi pozitivně i z různých testů, které vyzdvihují především nízkou spotřebu, které lze dosáhnout v běžném provozu – 3,5 kg/100 km, což znamená při ceně 26 Kč za kilogram CNG jízdu pod 1 Kč za kilometr. To je dokonce méně, než uvádí výrobce. Dojezd výhradně na plynový pohon se pohybuje kolem 400 km a vozidlo disponuje ještě přídavnou devíti litrovou nádrží na benzin.
Jedinou nevýhodou je, že i přes navýšení výkonu na 96 kW, nedosahuje plynová Octavia takové dynamiky jízdy, jako její sestřička s benzinovým nebo dieselovým motorem.
Parametry Škody Octavia G-TEC
Porovnání modelů Škoda Octavia Combi na benzin, diesel a CNG |
|||
---|---|---|---|
1,5 TSI/110 kW |
2,0 TDI/110 kW |
1,5 TSI/96 kW AP G-TEC |
|
Pořizovací cena od |
578 900 Kč |
643 900 Kč |
648 900 Kč |
Kombinovaná spotřeba |
4,9 l/100 km |
4,4 l/100 km |
5,4 m3/100 km |
Typ paliva |
benzin |
diesel |
CNG |
Cena paliva |
32,37 Kč/l |
31,75 Kč/l |
18,59 Kč/m3 |
Cena za 1 km |
1,59 Kč |
1,40 Kč |
1,00 Kč |
Návratnost při nájezdu cca |
342 000 km |
119 000 km |
|
Emise CO2 |
96 g/km |
110 g/km |
115 g/km |
V portfoliu Škody se objeví nové modely s CNG pohonem
Společnost Škoda Auto se během příštích několika měsíců chystá představit další modely s CNG pohonem. „Naši nabídku rozšiřujeme v segmentech, kde vidíme největší potenciál pro tento pohon. Proto jsme představili a brzy uvedeme na trh modely Škoda Scala a Škoda Kamiq G-TEC a nedílnou součástí nabídky CNG vozů je pak model Octavia, který nabízíme již od roku 2014,“ uvedl Jína. Naopak nejmenší model vyráběný mladoboleslavskou automobilkou, Škoda Citigo, z portfolia plynových vozidel vypadl a stal se prvním plně elektrickým vozem.
Auta na CNG produkují méně CO2
Jednou z hlavních přidaných hodnot aut na CNG jsou nižší emise CO2. „Obecně lze říci, že vozy s pohonem na CNG mají přibližně o 20-25 % nižší emise CO2, než ty s čistě benzinovými motory,“ udává Jína. Další výhodou je úplná eliminace emisí pevných částic. U těchto čísel však Škoda Auto nekončí a pokračuje v dalším výzkumu. „Škoda Auto hodlá pokračovat ve vývoji modelů na CNG a technologii pohonu nadále zdokonalovat. Budoucí výzvou je vývoj CNG aplikace na připravované emisní předpisy 2023+ (případně EU7),“ vysvětluje Jína a dodává, „elektromobilita i pohon na CNG jsou nedílnou součástí strategie značky Škoda.“
Díky BioCNG se plyn může stát plnohodnotným zeleným zdrojem
Přestože je oproti konvenčnímu pohonu plynový motor velký krok vpřed, ještě mu chybí urazit kus cesty, aby se mohl stát plnohodnotným zeleným pohonem. CNG, neboli stlačený zemní plyn, je totiž fosilní palivo. Řešením je využití BioCNG, což je biometan vyrobený z odpadů zemědělské výroby, čistírenských kalů nebo bioodpadu z domácností. Bohužel výroba biometanu zatím v České republice není příliš rozšířená, přesto je Škoda Auto na tuto alternativu připravena. „Všechny modely G-TEC značky Škoda je možné provozovat na BioCNG,“ upřesňuje Jína.
Plyn je alternativou bez větších ústupků pohodlí
Zemní plyn je často nazýván mostem mezi fosilními palivy a obnovitelnými zdroji. A to platí i u výroby automobilů. Jedná se o alternativní pohon s nižšími emisemi, přičemž nevyžaduje od řidiče tolik ústupků ve srovnání s hybridy nebo elektromobily. Palivo se natankuje jednoduše a pohodlně během několika minut. V České republice je aktuálně téměř 200 čerpacích stanic CNG. Pokud by plyn přesto na cestách došel, má řidič v záloze ještě malou nádrž na benzin.
CNG je palivo budoucnosti
Škoda Auto rozvíjí komplexní strategii, jež má za úkol zvýšit povědomí o CNG jako alternativním palivu pro automobilový průmysl. „Škoda se dlouhodobě podílí na osvětě kolem pohonu CNG, pomáhá organizovat akce pro veřejnost i odborníky (například CNG Mobility Days v Berlíně v červnu) a dlouhodobě diskutuje možnosti s producenty CNG a zástupci legislativy,“ vyjmenovává Jína.
Také díky tomu zůstává CNG palivo ve zvýhodněné sazbě spotřební daně i v dalších letech. Řidiči si mohou být jisti, že do roku 2025 nezaplatí na spotřební dani za metr krychlový víc než 3 Kč. Nadále také zůstává nulová silniční daň pro podnikatele a firmy, která mají plynová auta ve svých flotilách.