5 způsobů, jak poznat energetické šmejdy

Domácnost

I když boje proti energetickým šmejdům v současné době probíhají na všech frontách, stále se je ještě nepodařilo vymýtit. Vracejí se znova a znova a jejich taktiky jsou čím dál propracovanější. Zjistěte, jak je můžete odhalit a jak se dá jejich nekalým praktikám bránit.

20. 1. 2020
5 způsobů, jak poznat energetické šmejdy

1. Chtějí slyšet „ano“

I když má mnoho lidí šmejdy a energetické podvodníky spojeno hlavně s podomním prodejem, realita je taková, že mnoho nepoctivých společností využívá také telefonních hovorů. Česká legislativa totiž výslovně nepožaduje, aby smlouva o dodávkách plynu či elektřiny byla zpracována v písemné podobě. Z počátku nevinný telefonát tak může skončit tím, že akceptujete nevýhodnou nabídku, aniž byste o tom věděli.

Šmejdi totiž v telefonických rozhovorech umí chodit a mají přesně připravený plán, jak vás dostat tam, kde vás chtějí mít. Jednoduše formulují otázky tak, aby jim vaše odpověď nahrála do karet. Mezi populární finty patří například, že se volající zeptá, zda vás nabídka zaujala. Když řeknete, že ano, firma smlouvu automaticky považuje za uzavřenou.

Smlouvy energetických šmejdů mají nejrůznější chytáky

Některé společnosti však jdou ještě dál a spoléhají na fakt, že spotřebitelé si své hovory málokdy nahrávají. Díky tomu mohou podvodníci své zvukové záznamy sestříhat a uměle tak vytvořit důkaz o tom, že jste s nimi smlouvu uzavřeli.

Najdou se však také firmy, které dokáží telefonní hovor překroutit a smlouvu uzavřít i když „ano“ vůbec neřeknete. Jednou z nich je třeba STABIL ENERGY s.r.o., která jako souhlas brala také odpověď „Já myslím, že jo.“ Za nekalé obchodní praktiky a další stovku přestupků proti zákonu o ochraně spotřebitele a energetickému zákonu byla společnosti udělena pokuta ve výši 4 miliony korun.

Tip: Chcete se nepříjemným telefonátům bránit? Možné řešení jsou speciální mobilní aplikace, které umí rozpoznat obtěžující nebo marketingové volání. Na to vás pak upozorní, a nebo ho rovnou zablokují.

Uzavřeli jste nevýhodnou smlouvu po telefonu? Řešení existuje

Může se stát, že nemáte ani tušení o tom, že jste smlouvu s novým dodavatelem plynu uzavřeli. Ten však na vás začne naléhat a tvrdit opak. Podle ČOI může být řešením uzavření uznat a smlouvu zrušit jejím vypovězením nebo odstoupením. Pokud je totiž sjednána přes telefon, můžete do 14 dnů bez problémů odstoupit.

Jak správně odstoupit od smlouvy?

Tip: Když jste smlouvu po telefonu uzavřeli, jde od ní samozřejmě po telefonu také odstoupit. Na takovou výpověď se však nedá moc spoléhat. Pokud si hovor nenahrajete, můžete mít později problém dokázat, že k odstoupení od smlouvy vůbec došlo.

Řešení se však dá najít i v případě, že 14denní lhůta pro odstoupení uplynula. Podle energetického zákona máte možnost smlouvu vypovědět do 15 dnů po zahájení dodávek.

2. Lžou ohledně důvodu návštěvy nebo své identity

Šmejdi také rádi lžou ohledně důvodu své návštěvy a využívají důvěřivosti a bezbrannosti spotřebitelů, kteří si je pustí domů. Často se lidem snaží namluvit, že přišli zkontrolovat, zda neuniká plyn nebo že chtějí ověřit správnost účtování na faktuře či na SIPO dokladu.

Může se také stát, že obchodní zástupce se představí pod falešnou identitou a vydává se například za pracovníka Energetického regulačního úřadu nebo ČOI.

Nikoho cizího si proto do bytu nepouštějte a vždy si nejprve zjistěte, s kým vlastně jednáte. Vyžadujte prokázání totožnosti, včetně prokázání oprávnění k výkonu konkrétních prací a vše si následně ověřte u firmy, která osobu k vykonání úkolu zmocnila.

Stejně tak si dejte pozor i na ukazování dokladů o stávajících dodavatelích, vyúčtování energií či na předkládání dokladů SIPO.

3. Používají magické slůvko „zdarma“

Slovo „zdarma“ na mnoho lidí účinkuje jako magická formule. Nenechte se jím však zlákat. V nabídce se totiž často skrývá nějaký háček, kterým si obchodník pojistí, že po tom, co dárek nebo službu zdarma přijmete, mu budete nějakým způsobem zavázáni.

Proč to funguje?

Na podvědomé úrovni se většina lidí bojí ztráty. Když tedy můžete přijmout dárek zdarma, automaticky vás napadne, že se přeci nepřipravíte o něco tak výhodného.

4. Snaží se vás nalákat na omezenou nabídku

Když dostanete limitovanou nabídku, většinou není až tak omezená, jak se vám prodejce snaží namluvit. Jeho cílem je vyvolat ve vás pocit, že když se nerozhodnete rychle, můžete něco ztratit. Ať už jde o nárok na slevu a nebo dárek. V takovém případě na vás prodejce často tlačí, spěchá a chce, abyste smlouvu podepsali téměř okamžitě. To jsou však jasné znaky, které vám odhalí jeho nepoctivé úmysly.

Proč to funguje?

Lidé se většinou více soustředí na to, co by mohli ztratit, než na to, co by mohli získat. Proto se ve vás šmejdi snaží vzbudit strach, že když okamžitě nekývnete na jejich nabídku, přijdete o skvělou příležitost.

5. Krmí vás příběhy svých imaginárních zákazníků

Šmejdi rádi využívají vašich slabin, a tak moc dobře ví, že člověk je v podvědomí naprogramován k tomu, aby splynul s davem. Proto se často ohánějí příběhy spokojených zákazníků a klientů, kterým jejich služba změnila život.

Proč to funguje?

Každý člověk většinou pozitivně reaguje na důkaz, že akce, kterou se právě chystá udělat, je typická pro příslušníky jeho sociální skupiny. Nutkání vyhovět sociálním normám a touze mít to, co mají ostatní, bývá často silnější než racionální uvažování.

Jak nenaletět?

Pokud nechcete energetickým šmejdům naletět, jednoduše mějte na paměti, že nic není zadarmo a obchodním zástupcům jde většinou hlavně o vaše peníze. Nevěřte planým slibům a pokud si nabídkou nejste jisti, určitě nic nepodepisujte. Stejně tak se vyhněte také přebírání různých pozorností nebo dárků ke smlouvě.

Vždy se také zajímejte o to, jestli jednáte přímo s dodavatelem, nebo jen se zprostředkovatelem. Na každého z nich totiž platí jiné právní předpisy, přičemž důležité jsou hlavně rozdíly ve lhůtách, které stanovují, do kdy můžete odstoupit od smlouvy.

U zprostředkovatelů si navíc dejte pozor na to, zda nepožadují exkluzivitu k vašemu odběrnému místu. Jejím udělením byste se totiž vzdali práva na vlastní volbu dodavatele po předem určenou dobu.

Každou nabídku si vždy promyslete, poraďte se o ní s blízkými a dohledejte si podstatné informace na internetu. Skvělým zdrojem pro vás může být třeba web ERÚ.

V boji proti šmejdům pomůže i deklarace na ochranu spotřebitelů

Věděli jste, že proti nekalým praktikám pomáhají bojovat i sami dodavatelé? Po jednání s ministrem průmyslu a obchodu, ČOI, Energetickým regulačním úřadem a SOCR ČR někteří z nich podepsali deklaraci na ochranu spotřebitelů. Tím se zavázali k transparentní komunikaci se zákazníkem, k férovým podmínkám smluvních vztahů a k regulaci působení zprostředkovatelů prodeje energií. Právě ti často jednali neférově, ale po odhalení nekalých praktik ve většině případů mohli pokračovat v byznyse. To už by se nyní stávat nemělo. Dodržování deklarace bude kontrolovat ČOI, která pak případné porušení nahlásí SOCR ČR.


Nejnovější články