Vodíkový autobus ujede kilometr za 150 Kč

Energetika

Na vodíkový autobus jako na budoucnost v dopravě sází Středočeský kraj.

8. 8. 2024
Vodíkový autobus ujede kilometr za 150 Kč
Vodíkový autobus

Cestující v okolí Mníšku pod Brdy, Příbrami, Dobříše či Kytína budou mít od konce roku 2025 velkou šanci, že je poveze vodíkový autobus. Vedení Středočeského kraje v čele s hejtmankou Petrou Peckovou za STAN schválilo projekt, kde vodíkový autobus hraje hlavní roli. Za částku přesahující 154 milionů korun pořídí rovnou deset těchto vozidel. Vytvoří tak bezkonkurenčně největší flotilu v České republice, přestože cena vodíkového autobusu je v porovnání s dieselovým dva až čtyřnásobná. Většinu prvotní investice sice pokryjí finanční prostředky získané z evropská dotace, nicméně drahý je i provoz, neboť vodíkový autobus vykazuje náklady na jeden kilometr až 150 korun, zatímco u dieselového je to 40 až 60 korun.

Středočeši sází na španělský Solaris

Volba padla na španělský Solaris Urbino 12 hydrogen. Dvounápravový nízkopodlažní vodíkový autobus této značky má dvoje dveře a je určen pro přepravu osob na příměstských linkách. Je dlouhý dvanáct, široký dva a půl a vysoký téměř tři a půl metru. Klimatizovaný interiér s 37 místy k sezení je průchozí bez schodů a má i prostor pro přepravu jednoho kočárku nebo invalidního vozíku.

Vodíkový autobus pohání elektromotor napájený elektřinou vyráběnou vodíkovými palivovými články. Vodíková nádrž pojme 38 kilogramů plynu, tankování trvá 15 minut a při spotřebě 8,5 kg na 100 km činí dojezdová vzdálenost 320 kilometrů. Zdrojem vodíku bude vodní elektrárna ve Vraném nad Vltavou Skupiny ČEZ, která bezemisní elektřinu v elektrolyzéru přemění na vodík. Proškolení řidičů a zázemí pro údržbu zajistí firma Martin Uher Bus. Pro tyto účely plánuje přestavět své haly, stěžejní jsou zejména čidla pro detekci případného úniku vodíku nebo systémy pro jeho odvětrávání.

Vodíkový autobus zkouší i Praha

Poprvé v České republice zařadil vodíkový autobus do přepravy cestujících Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v polovině července loňského roku na lince 170 mezi stanicemi Jižní Město a Pražská čtvrť. V první fázi testování měl vodíkový autobus obsluhovat ranní a odpolední špičku v pracovních dnech, nicméně po několika dnech musel být kvůli poruše stažen a do provozu se vrátil později.

Do pilotního projektu naplánovaného na dva roky se kromě DPP zapojilo i hlavní město Praha, rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol a Škoda Group. Testuje se nízkopodlažní vodíkový autobus Škoda H’CITY s prakticky identickými rozměry, jako má španělský Solaris. V provedení pro MHD ale autobus pojme až 85 cestujících, z toho 30 míst je k sezení, a ve voze je i prostor pro dva kočárky nebo invalidní vozíky. Bus dosahuje maximální rychlosti 80 km/h a s vodíkovou nádrží o kapacitě 39 kilogramů plynu při deklarované průměrné spotřebě 10 kilogramů vodíku na 100 km vykazuje dojezd až 350 kilometrů.

Pohon zajišťují PEM palivové články (Proton Exchange Membrane je membrána vodivá pro protony), v nichž chemickou reakcí vodíku se vzdušným kyslíkem vzniká elektřina pro trakční pohon, druhotným produktem je neškodná vodní pára. Vodíkový autobus disponuje i trakční baterií pro vyrovnání výkonových požadavků, jako jsou rozjezdy nebo rekuperace při brzdění, a umožňuje i případný nouzový dojezd do vzdálenost přibližně dva kilometry. K vytápění interiéru slouží odpadní teplo z palivového článku, při velmi nízkých teplotách lze spustit doplňkové elektrické topení. 

Vodíkový autobus si DPP od Škoda Group pouze pronajímá, jeho údržbu a servis tak zajišťují technici výrobce. Tankování vodíku se děje vždy večer po skončení obslužných jízd v první pražské vodíkové plnicí stanici, kterou v ulici K Barrandovu na jaře roku 2023 otevřela společnost Orlen Unipetrol. Vůz je provizorně garážován v objektu DPP na Kačerově, pokud by ale DPP chtěl vodíkových autobusů víc, znamenalo by to buď výstavbu nové servisní haly, nebo přestavbu některé stávající tak, aby splňovala příslušné bezpečnostní požadavky.

Most testoval vodíkový autobus ze Slovenska

Společnost Orlen Unipetrol také ve spolupráci s městy Most a Litvínov finančně zajistila pro přepravu cestujících na několik dnů vloni v létě a znvou letos v zimě vodíkový autobus slovenského výrobce Mobility&Innovation Production. Klimatizovaný nízkopodlažní vůz je dlouhý bezmála osm metrů, široký přes dva a půl metru a vysoký necelé tři metry. V přepravním prostoru je 68 míst, z toho 20 k sezení.

Pohon zajišťuje elektromotor Siemens Elfa napájený dvěma akumulátory s celkovou kapacitou 70 kWh, čtyři vodíkové nádrže pojmou 10,5 kg vodíku a jejich doplnění trvá 10 minut. Na vodík autobus ujede až 350 km, dalších 100 km na baterii. Průměrná spotřeba vodíku se pohybovala v rozmezí od 3,4 kg na 100 km v letním období do 4,3 kg na 100 km v zimě v závislosti na stylu jízdy a obsazenosti vozidla.

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova považuje test za úspěšný, pozitivní byly i ohlasy cestujících, a tak uvažuje o zařazení vodíkových autobusů do svého vozového parku. Obě města jsou se společností Orlen Unipetrol a dalšími subjekty aktivní součástí vodíkové platformy v Ústeckém kraji.

Vodíkových autobusů tak podle všeho bude přibývat. Slovy středočeské hejtmanky Peckové jde o nutný krok na cestě k odklonu od fosilních paliv v nadcházejícím desetiletí, kdy má být celá doprava bezemisní, a je tedy potřeba prověřit nejnovější technologie v praxi. Otázkou je, co vodíkový autobus udělá s cenou jízdného, a zda ji cestující budou ochotni a možná dokonce vůbec schopni zaplatit…


Nejnovější články