Zdanění plynu a benzinu: Jak se liší?
Výrazné rozdíly v cenách plynu a benzinu vznikají hlavně kvůli odlišné výši spotřební daně. Stát se snaží podporovat alternativní paliva, a tak LPG i CNG zatěžuje nižšími daněmi než benzin nebo naftu. Díky tomu můžete s plynovým autem jezdit za přibližně poloviční náklady oproti autům na konvenční pohon. Podívejte se, jak se liší zdanění plynu a benzinu a jaké jsou pro řidiče vyhlídky do budoucna.
7. 10. 2019Spotřební daň se u pohonných hmot liší
Spotřební daň z pohonných hmot je důležitým příjmem státního rozpočtu, ale zároveň umožňuje regulaci prodeje daných komodit. Oba druhy plynu LPG i CNG jsou zařazeny ve zvýhodněné sazbě spotřební daně. Díky tomu tankují auta na plyn mnohem výhodněji – cena za 1 km je přibližně poloviční než u aut na benzin. Dobrá zpráva je, že výhodná sazba spotřební daně na plyn zůstane zachována i v dalších letech.
Spotřební daň na benzin a naftu
V současné době se daňové zatížení nejvýrazněji promítá do ceny benzinu, spotřební daň činí 12,84 Kč za litr. O něco méně je zdaněná nafta, za kterou se odvádí 10,95 Kč/l. Vysoká spotřební daň tak tvoří více než třetinu ceny pohonných hmot. Aktuálně se průměrná cena litru Natural 95 pohybuje kolem 32,50 Kč, přičemž diesel natankujete asi o 50 haléřů za litr levněji.
Spotřební daň na LPG
Spotřební daň z LPG pro pohon automobilů činí 3 933 Kč za tunu, což je v přepočtu asi 2,15 Kč/l. Momentálně se cena LPG na českých čerpacích stanicích pohybuje kolem 14 korun. To znamená, že i přes vyšší spotřebu oproti benzinovému motoru (asi o 10–20 %), vychází cena za jeden ujetý kilometr zhruba o polovinu levněji. A nic by se na tom nemělo změnit ani v dohledné budoucnosti, navýšení daně na LPG se zatím neplánuje.
Spotřební daň na CNG
Největšího daňového zvýhodnění si užívají majitelé aut s pohonem na CNG. Stlačený zemní plyn si získal podporu státu jako jeden z hlavních alternativních zdrojů pro boj se snižováním emisí, a proto zůstává jeho zatížení spotřební daní nízké. Ještě v roce 2017 platili řidiči z každé megawatthodiny 68,4 Kč, tedy zhruba 70 haléřů z každého metru krychlového. Od 1. ledna 2018 do 31.12.2019 činí nová sazba 136,80 Kč/MWh spalného tepla, tedy asi 1,40 Kč/m3 CNG.
Cena CNG se v současnosti pohybuje okolo 26 Kč/kg. To odpovídá zhruba 19 Kč/m3. Jeden metr krychlový CNG je ekvivalentem jednoho litru benzinu, proto se díky pohonu na CNG dostanete na téměř poloviční provozní náklady s výrazně nižšími emisemi.
Srovnání spotřební daně na benzin, naftu a plyn
Srovnání spotřební daně na benzin, naftu, LPG a CNG (2019) |
||
---|---|---|
sazba spotřební daně |
po přepočtu |
|
benzin |
12 840 Kč/1000 l |
12,84 Kč/l |
nafta |
10 950 Kč/1000 l |
10,95 Kč/l |
LPG |
3 933 Kč/t |
2,15 Kč/l |
CNG |
136,80 Kč/MWh |
1,40 Kč/m3 (odpovídá litru benzinu) |
Zvýhodněná sazba daně CNG i po roce 2020
Výše sazby spotřební daně na CNG po roce 2020 byla dlouhou dobu v jednání. Na jaře roku 2018 vláda schválila memorandum, kterým se zavázala zachovat zvýhodněnou sazbu daně na CNG i pro období 2020–2025. Daňové zatížení by se mělo postupně zvýšit na 2,80 Kč/m3 (264,80 Kč/MWh) a v tomto pětiletém období zaručovat maximální spotřební daň 3 Kč/m3.
K vyššímu zdanění nad tento rámec by mohla vláda přistoupit pouze v případě, že spotřeba zemního plynu v dopravě přesáhne 600 milionů metrů krychlových za nejvýše 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, inkaso spotřební daně z minerálních olejů klesne meziročně o víc než dvě miliardy korun, schodek státního rozpočtu přesáhne 1,5 procenta HDP, dojde k navýšení sazeb daně u benzinu a nafty nebo ČR nebude plnit minimální sazby stanovené EU (aktuálně je minimum stanoveno na 2,36 Kč za metr krychlový).
Nulová silniční daň pro auta na plynový pohon
Další daňové zvýhodnění čerpají majitelé firemních aut na plynový pohon. Vozidla na stlačený zemní plyn a LPG do 12 tun jsou osvobozeny od silniční daně. Kromě nižších nákladů na pohonné hmoty je to jedním z důvodů, proč si auta na plyn našla svoje místo ve firemních flotilách. Navíc se očekává další nárůst prodeje aut na LPG a CNG firemním zákazníkům v souvislosti s přísněním podmínek provozování dieselových vozidel. Do budoucna se projednává i zlevnění dálniční známky pro soukromé uživatele plynových aut.
Především u aut na CNG pohon můžeme také v následujících letech očekávat daňová a další zvýhodnění ze strany státu. V současnosti jezdí po českých silnicích 17 500 aut na CNG a k dalšímu růstu přispějí i orgány veřejné správy. Součástí jejich vozového parku by v roce 2020 měla být minimálně čtvrtina vozidel s alternativním pohonem, to znamená až pět tisíc nových CNG aut.